Aquesta és la pregunta que, segurament, m’he repetit
més cops al llarg de la meva vida estudiantil. Curs rere curs, la majoria de
professors es limitaven a presentar (per no dir taladrar-nos) nous
conceptes a cop de teoria (pura i dura) i exercicis repetitius. El seu
principal objectiu era que, en acabar el curs, els seus alumnes haguessin après
a fer equacions de segon grau i funcions, a memoritzar els elements de la taula
periòdica i la llista de verbs irregulars en anglès. Si aconseguien això, es
quedaven la mar de satisfets! A molts d'ells els importava ben poc si els seus
alumnes s’avorrien més que la pobra llúdriga de la foto. De tant en tant, però,
algun alumne una mica més crític i cansat d’aquest sistema preguntava en veu
alta “i això per a què serveix?”, i el professor moltes vegades responia
amb un “ara potser no ho veus, però et servirà l’any que ve per poder fer
derivades (per posar un exemple així simpàtic)” i es quedava tan ample. Molt
bé, seré una experta en derivades, matrius i funcions, però em pots explicar
com puc aplicar tot això que m'ensenyes a la vida real? Alguns, sobretot els
més joves, almenys intentaven explicar-ho d’una manera més amena; tot i així,
la motivació per aprendre coneixements abstractes o inútils era normalment
nul·la.
I és que aprendre sense motivació és gairebé sinònim
de fracàs, sobretot en adolescents crítics i pragmàtics com érem. Si em
cenyeixo a parlar de l'ensenyament de llengües estrangeres diria que, de tots
els professors d'anglès que he tingut a l'institut, pocs sabien que l'objectiu
principal d'estudiar una llengua estrangera és poder comunicar-se a la vida
real. Bé, potser sí que el sabien, però simplement optaven per la solució més
fàcil, ja que probablement se sentien més còmodes aplicant una metodologia més
tradicional i així també tenien la classe controlada. Aquesta manera de pensar
(bastant carca, per cert) feia que els alumnes tinguessin més motius per
passar de l'assignatura sense cap mena de remordiment. Per a la majoria no
només era inútil estudiar anglès, sinó que també era una de les matèries maries,
d'aquelles que amb una mica de sort i fent la pilota al professor s'aprovava. I
els pocs que ens interessava l'anglès (que per la resta érem els super-mega
experts en anglès quan el nostre nivell era pèssim comparat amb altres
europeus) érem els que havíem descobert fora de classe que saber i dominar una
llengua estrangera en aquest món globalitzat és imprescindible i enriquidor com
a persona.
Per sort, això jo ho vaig descobrir als 15 anys quan vaig anar a Irlanda (una mica tard, però suficient per no acabar de perdre la motivació per les llengües).
Ara sí, en el pròxim post us parlaré de les
meves estades a l'estranger.
Fins aviat! :)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada