dimecres, 25 d’abril del 2012

English pitinglish!


I avui continuem amb l’anglès. Per als que no heu llegit els posts anteriors, torno a recordar que vaig començar a estudiar aquesta llengua a l’escola a 3r de Primària, als 8 anys. Abans no havia rebut cap input en anglès, deixant de banda les cançons que hagués pogut escoltar a la ràdio. A aquella època, hi havia algunes escoles que ja introduïen aquesta llengua estrangera una mica abans, a 1r de primària. Tot i així, la cosa ha anat canviant al llarg dels anys, i ara cada vegada es comença més aviat, fins i tot, hi ha guarderies en què es fa una mitja hora diària d’anglès perquè els nens es vagin acostumant als sons d’aquesta llengua. L’edat d’inici és tot un tema que ens porta a un altre debat que, si algun dia tinc temps, m’agradaria parlar-ne en un altre post.  


Tornem a la meva experiència amb l’anglès com a aprenent! A l’escola sempre hem fet servir un llibre de text i, a diferència dels que utilitzàvem en les altres assignatures, anava acompanyat d'un workbook (llibre d’exercicis) i uns CDs. A Primària també fèiem moltes fitxes per consolidar el vocabulari o els pocs conceptes gramaticals que treballàvem. Recordo que en els primers anys sempre estudiàvem el vocabulari (colors, números, dies i mesos de l’any, estacions, hores, parts del cos, etc.) amb dibuixos, de manera que era tot molt visual, o amb cançons i jocs. També, cap als últims anys d’aquesta etapa, vam començar a fer petits escrits en anglès (a la foto de sota en podeu veure un de quan feia 6è de primària). 

Per contra, les classes d’anglès que vaig fer a l’ESO i a Batxillerat es basaven molt més en memoritzar llistes de vocabulari descontextualitzat i verbs, a més de regles gramaticals. Bé, a 1r i 2n d’ESO, a més de la classe d’anglès, també teníem una hora a la setmana que nosaltres anomenàvem “taller d’anglès”, en què sobretot treballàvem cançons i llegíem algun llibre i, de tant en tant, fèiem algun joc. A cada curs de l’educació secundària (ESO i Batxillerat) vam llegir un llibre de lectura (normalment de l’editorial Penguin Readers), d’aquells llibres curts que estan adaptats per a cada nivell, i després miràvem la pel·lícula en el cas que n’hi hagués. Aquí sota us deixo alguns dels llibres de lectura que he trobat que vam llegir a l'ESO, i alguns dels llibres de text que vaig fer servir tant a la Primària com a l’ESO. 





La veritat és que si hagués estat per les classes d’anglès que fèiem a l’escola, no crec que tingués el nivell que tinc ara. Possiblement no sigui l’única persona que pensi això, però almenys tinc la sensació que a cada curs repetíem i repetíem el mateix i, tot i així, després de 10 anys, encara hi va haver companys meus de classe que van acabar el Batxillerat sense saber presentar-se ells mateixos en anglès. Trist, molt trist tot plegat! I és una llàstima que en aquest país si vols aprendre de debò aquesta llengua et vegis pràcticament obligat a buscar recursos fora del sistema escolar reglat.  

Per això, si no em falla la memòria, als 10 anys els meus pares em van apuntar a una acadèmia d’idiomes on tots els professors eren nadius. Allà la cosa era molt diferent i, tot i que al principi no em motivava molt estudiar anglès, sí que vaig aprendre molt més que a l’escola. Els primers anys vaig anar a classes grupals i, més tard, quan vaig veure que realment m’interessava aquesta llengua, vaig fer algunes classes particulars amb la Jenny, una noia d’Anglaterra, que anys més tard m'ajudaria a preparar algun examen oficial, com el FCE. Al llarg d'aquests anys d'acadèmia i d'estudi personal he fet servir molts llibres. Aquí en teniu alguns (intentaré explicar com són un altre dia). 




Per sort, l'anglès no només l'he après de manera formal, sinó que he tingut l'oportunitat de continuar-lo aprenent i practicar in situ. Als 15 anys vaig fer la meva primera estada lingüística a Irlanda, i allà  va ser quan realment vaig veure l’anglès amb uns altres ulls. Per fi tenia sentit haver-se passat hores i hores aprenent una llengua que no es parlava en el meu entorn! Des d'aquell any he anant alguns estius a l'estranger, i l'any passat vaig poder fer una estada una mica més llarga a Portland. M'estic allargant, així que en un altre post explicaré més detalladament totes aquests viatges. I ja per acabar, només em queda dir que, juntament amb tot el que he explicat, aquests últims anys també he millorat el meu nivell mirant pel·lícules i sèries en v.o, a més de llegir novel·les i escoltar cançons en anglès. 

I en el pròxim post parlaré de l'última llengua que em queda, el francès. 

A reveure!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada